Alexandra Leyre Mein

Alexandra Leyre Mein
Chalcedony III (wall) (2017) | 88 x 130 x 50 cm | hydrostone - pigmenten - metaalgaas - kaasdoek - glazen kralen - one way spiegel
Imperial System (2017) | hydrostone - metaalgaas - kaasdoek - pigmenten - metaal - glas - meetlatje in inches
The wall (2017) | 99 x 86 x 121 cm | hydrostone - metaalgaas - metaal - betonijzer - kaasdoek - pigmenten - one way spiegel - geschriften
Myofibril #I (2014) | 178 x 60 x 66 cm | hydrostone - metaalgaas - kaasdoek - gevonden kruk
Involucrum (2017) | 120 x 83 x 7 cm | kleed - metaalpoeder - zuren & tijd
Masked head #II (2017) | 55 x 24 x 29 | hydrostone - metaalgaas - kaasdoek - pigmenten - metaal - verf - vernis
La debacle #III (2016) | 86 x 78 x 195 cm | hydrostone - metaalgaas - metaal - kaasdoek - pigment
Pharate (2014) | 96 x 34 x 49 cm | hydrostone - pigment - metaalgaas - kaasdoek - betonijzer
Styrofoam growings (2017) | 66 x 36 x 28 cm | hydrostone - metaalgaas - kleed - metaal - pigmenten - zuren & tijd
Biography: 

Alexandra Leyre Mein is geboren in Brussel, België. Ze studeerde af in modeontwerp aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Hierdoor kon ze haar liefde voor het menselijk lichaam en de vloeibaarheid van stoffen nastreven. Ze wilde geen beeldende kunst studeren aan een academie omdat ze vond dat dit haar visuele taal zou beïnvloeden. In 2008 begon ze als autodidact met beeldhouwen en voelde zich eindelijk klaar om haar oude droom na te volgen, in de voetsporen tredend van haar grootvader. Haar werk werd tentoongesteld in Europa, o.a. in Palais d'Iléna, Aeroplastics, Maison Particulière, Botanique, en in New York in o.a. het Clemente centrum, New House Centre for Contemporary Art en Anton Kern Gallery. Naast haar sculpturale praktijk blijft Alexandra werken met dansers en choreografen. Ze ontwierp en maakte sets en kostuums in samenwerking met bijvoorbeeld Damien Jalet. Deze creaties werden getoond in Palazzo Fortuny, tijdens de Biënnale van Venetië, het festival d'Avignon, het Tokyo International Arts festival en in het Louvre in Parijs. Alexandra woont en werkt nu tussen Brussel, België en Brooklyn, VS.

Text: 

Statement

Alexandra Leyre Mein creëert beweging vanuit de stilte van haar krachtige, doch kwetsbare sculpturen. Haar werken zijn meestal figuratief of abstract en beelden de eeuwige strijd uit tussen onbewuste menselijke verlangens en het intellectuele zelf. Ze vertaalt deze thema's naar sculpturen die zowel hedendaags zijn als uit een ander tijdperk lijken te komen. De beweging en spanning komen voort uit de ontmoeting tussen organische vormen en zuivere, ongerepte, starre vormen in haar gipsen sculpturen, die de menselijke natuur en haar milieu/maatschappelijke interacties symboliseren. Het karakteristieke onafgewerkte aspect van haar sculpturen versterkt het gevoel van beweging, als in een driedimensionale schets. Ze kunnen worden geïnterpreteerd alsof ze nog in opbouw of in ontwikkeling zijn, hoewel ze ook kunnen worden gezien als aan het begin van hun ontbinding. Deze dualiteit van interpretatie staat centraal in haar werk.
Alexandra Leyre Mein onderzoekt in haar nieuwe tentoonstelling 'The Edge of Obliquity' de zich herhalende geschiedenis van menselijke dwaasheid in de context van de plaats, verwijzend naar de historische link van het gymnasium met de psychiatrische instelling die de tentoonstellingsplaats ooit was, en tijd, verwijzend naar de openingsdatum van de tentoonstelling, die samenvalt met de herdenking van het einde van de Eerste Wereldoorlog.