Mathias Prenen

Mathias Prenen
Fence Baluster Sei Shonagon (2016) | 250 x 70 x 400 cm | geïmpregneerd hout - kussens in Obi textiel
Untitled (contraction of "MA#Balusterseries3" & #FENCE#BALUSTER#SeiShinagon") (2017) | variabele dimensies | installatie van dennehout - Obi textiel - zijde
#YU#Urushiprojection (2014) | 140 x 40 x 30 cm | Urushi (Japansse lak) dia - carousel projector - antiek meubilair
#BALUSTER#CarmenMiranda (2015) | 250 x 50 ø cm | verscheidene soorten verbrand hout
Adolf and Mark are playing, looking for pretty shapes (2018) | editie van 4 | 19 x 5 ø cm | brons
#BALUSTER#GrinlingGibbons (2014) | 250 x 50 ø cm | versterkt beton - staal
#BALUSTER#SeiShonagon (2015) | 250 x 60 ø cm | hout - messing - geverfde zijde - kimono stof
#FENCE#BALUSTER# CarmenMiranda (2018) | 250 x 200 x 175 cm | verscheidene soorten verbrand hout
#KOCHUS# (2015) | 360 x 170 x 200 cm | alkydhars - hout - brons
Biography: 

Mathias Prenen °1990 behaalde een master opleiding in de beeldende kunsten aan het KASK & Conservatorium School of Art Gent en volgde cursussen Urushi (Japanse lak) & Kaga Yuzen (textieltechnieken) aan de ambachtsafdeling van de Kanazawa College of Art, Japan.
Deze combinatie vormt de basis van de “inheemse” ervaringen die zijn praktijk voedt.

Zijn werken zijn vaak dislocaties zoals verschuivingen in materialiteit, herinterpretaties van architecturale elementen en organische vormen van fauna en flora tot interculturele mash-ups van symbolen die als allegorieën fungeren. Zijn grotendeels sculpturale praktijk rijkt van grote architecturale installaties tot kleinere objecten. Prenen is geïnteresseerd in verschillende technieken van vormgeving. Traditionele technieken zoals beitelen, modelleren en gieten worden afgewisseld met moderne werktuigen als de kettingzaag of roofingbrander. Zijn multimediale praktijk staat hem toe de antropologische betekenis van materiaal en vorm te ontvouwen tot werk dat zich tegoed doet aan de verbeelding en het plastische oog fixeert.