Michaël Aerts

Michaël Aerts
Bust #2 (2018) | 143 x 75,5 x 55,5 cm | hout - gips
Sawn Coustou (2018) | 67 x 11 x 13 cm | gips - pigment
Chips Salt (2016) | 57 x 75 cm | gouache - tempera - potlood & gesso op karton
Slices of Sacred Heart (2018) | 10 slices; afmetingen afh. van de opstelling | gips - pigment
voorbereidende tekening Bust (2018) | 32 x 24 cm | oilbar & potlood op papier
Stone Stack #2 (2017) | 216 x 41 x 41 cm | gips
voorbereidende tekening 2 Pieces #1 (2018) | 32 x 24 cm | olie pastel - oilbar & potlood op papier
2 Pieces (2018) | 41 x 23 x 21 cm | gips - pigment
Bust #1 (2018) | 137 x 63 x 34 cm | hout - gips
Biography: 

Michaël Aerts onderzoekt hoe de mensheid zich cultureel ontwikkelt door mobiliteit.
Mobiliteit als drijvende kracht achter onze culturele ontwikkeling.
Binnen deze context wordt mobiliteit onderzocht zowel op fysiek, intellectueel als mentaal vlak.

Michaël Aerts is in de eerste plaats een beeldhouwer. Alle werken, zowel 2 dimensionale als 3 dimensionale, vertrekken vanuit de parameters van de beeldhouwkunst; licht - donker, open - gesloten; zichtbaar - onzichtbaar; ruimte en plaats.

Een belangrijk aspect is het feit dat we niet alles tegelijk kunnen zien. Om een object in de ruimte te bekijken moeten we ons verplaatsen, er rond lopen. Het is onmogelijk om tegelijkertijd alles te zien.
Om de realiteit te proberen vatten heeft de mens abstracte denkmodellen ontwikkeld.

Waar in het verleden beeldhouwkunst zich vaak bezighield met de invloed van het object op de ruimte, concentreert Michaël Aerts zich meer op de invloed van de ruimte op het object.
Zo ontwikkelde hij ‘The Obelisk’, een mobiele obelisk die sinds 2007 rondreist naar verschillende plaatsen en contexten over de wereld. Gaande van New York, de stad van de vrijheid tot Minsk, een stad in een dictatoriaal regime. Gaande van een kasteelpark tot de drukte van Londen.
Op deze manier onderzoekt hij de verschuiving van betekenis van het symbool naargelang de plaats waar het wordt getoond.

Het werk onderzoekt ook hoe de mens zijn omgeving controleert en weergeeft via abstracte modellen zoals b.v.b. de landkaart en het perspectief.

Het oeuvre is samengesteld uit een eenvoudige iconografie die vanuit verschillende culturele achtergronden kan gelezen worden; vb. een kartonnen doos, een obelisk, een landkaart, ….